Det blir allt vanligare att privatpersoner väljer att starta en egen verksamhet som går ut på att köpa fastigheter i behov av renovering, fixa till dem och sedan sälja dem med god vinstmarginal. För att man ska kunna tjäna pengar på det här sättet är det A och O att renoveringen sker snabbt och att den inte kostar för mycket pengar. Det är mycket viktigt att sätta både tidsramar och en budget för renoveringen, och sedan hålla dem. Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att köpa alla material så billigt som möjligt, till exempel genom att beställa dem via internet istället för butik. För allt som har med badrum att göra, till exempel toalettstolar, kan man gå in på Buildor.se. Ett annat sätt att hålla nere kostnaderna är att göra så mycket som möjligt av renoveringen själv, utan hantverkare. Detta måste dock vägas mot tidsramarna för renoveringen, eftersom det tar betydligt längre tid att arbeta på egen hand. Beroende på hur bostadsmarknaden ser ut för tillfället kan det vara lönsamt att göra arbetet själv och sälja senare, eller att anlita hantverkare för att få fastigheten klar för försäljning snabbt.
När man är nybörjare i branschen finns det många saker man kan göra fel, och detta är något som tv har gjort det bästa av. I Storbritannien skapades nämligen år 2001 programmet Property Ladder. I programmet får man i varje avsnitt följa ett par eller en person som för första gången ska renovera ett hus för att sälja det med vinst, och programledaren Sarah Beeny medverkar i programmet i rollen som expertentreprenören som vägleder dem och försöker få dem på rätt spår. Programmet sändes i 7 säsonger mellan 2001 och 2009, innan husmarknaden i Storbritannien blev mer riskfylld och programmet lades ner. Programmet har även gjorts i lokala versioner i USA och Nederländerna. Programmets namn hänvisar till den ”fastighetsstege” man klättrar genom livet, från att man köper sitt första billiga studentboende till att man kanske äger en större, dyrare villa senare i livet. Med den metaforen som utgångspunkt kan man alltså säga att de som medverkar i programmet, och fastighetsentreprenörer i allmänhet, försöker klättra snabbare på stegen.